tarih ve terör (+18)


tarih tekerürden ibaret kelimesi, insanoğlunun gelişime ve onun beyin hücrelerindeki tarih akışını güncellemesine bağlı olsa gerek. gelişemeyenlerin daimi varacakları nokta, gelişimden uzak ilerlemelerden haberdar olmayan, gündelikçi bireylerdir. ve kaybeden ise insanlık ve doğal yaşam. bu dünyayı çocuklarımızdan miras aldık. ve koruyamıyoruz!

1 (187)

cemil meriç ve bir facianın hikayesinden…

yaşadığımız çağın yeniliği şu:  savaş, en etkin fikir adamlarına göre, eşsiz bir tecrübedir, ahlaki ve yüceltici bir tecrübe; azizlere değil, silah elde can veren kahramanlara prestij edilmelidir. XIX. asrın göreci hümanitarizminden 1914′ lerde koptu avrupa. tarihte benzeri görülmemiş olan bu boğazlaşma insanlığın kalbini katılaştırmıştı, belki de, cinayet cinayeti davet etmiş, savaş zincirleme bir kan davası olup çıkmıştı. savaş sonrasında gelişen şiddet, eskiden olduğu gibi şuursuz insiyakî bir şiddet değil. uzun uzadıya ölçülüp biçilen doktrinlere dayanıyor. bütün bu doktrinlerin temelinde aynı gerekçe; heretiklerle dönekleri temizlemek. aldanmış olanların son cezası: ölüm. bu konularda haklıyı haksızdan ayıran tek ölçü: zafer. eski katliamların teşvikçisi, din taassubu idi. avrupa’ da, bu taassub sükunet buluyordu ki siyasi taassubla milliyetçilik çıktı sahneye ve eski taassubu unutturdu.

tanrıya sadakatin yerini, bir vatana veya bir sınıfa bağlılık aldı.

iktidara sadakat

şiddet doktrinin tarihte birçok öncüleri var. bu doktrin sulandırılmıştır bazen, robespierre’ nin, saint just’ un terörist tasfiyesi gibi. başka doktrinciler, sınırları daha kesin ideolojik nazariyeler kurdular; mesela marat… marat bir biyolojist ve doktordu; amacı korkutmaktı önceleri, hayatının sonuna doğru imha yanlısı oldu; ezilmesi gereken yalnız faal düşmanlar değil, muhalif doğurabilecek bütün zümrelerdi. eski yunan ve roma’ da kanun dışı yollardan iktidara geçenlerin adı : “tiran” dı.  ortaçağ ve rönesans italya’ sında, iktidara götüren yol, çok defa conjuration’ du. babeuf için conjuration, (gizli ittifak), devrimi gerçekleştirecek eh emin yoldur. bakunin, blanqui, georges, sorel, troçki, mussolini, goebbels aynı doktrinin devamcıları.

halk

1918′ den sonra şiddetin bir özelliği daha var: süreklilik. o zamana kadar, yeni iktidar sağlamlaşır sağlamlaşmaz, bir an önce meşruiyet kaftanına büründürülmeğe çalışılırdı. robespierre için terör üzücü bir dönemdi; mümkün olduğu kadar çabuk sona erdirilmeliydi.

oysa 1918’den sonra birçok büyük devletler, müstakar bir siyasî yönetim biçimi imiş gibi,  teröre yaslandılar. 

terörizm, bir metod veya metodun dayandığı teori.bu metoda başvurarak örgütlenmiş bir grup veya parti şiddet yoluyla amaçlarını gerçekleştirmeğe çalışır. tedhiş eylemlerinin muhatabı, adı geçen toplulukların emelleri karşısına engel olarak çıkan fertler, kurumlar veya devlet temsilcileridir. bazen mallar, makinalar, ormanlar, ekili topraklar da siyasî terörizmin genel programına ek olarak tahrip konusu olabilir. göz korkutmak başka, terörizm başka. korkutan, istekleri yerine gelmeyince sadece tehdit eder. bazı kimselerden, para sızdırmak veya istediğini yapmaya zorlamak için korkutulur. terörist tehdit etmez. cana kıymak, yakıp yıkmak faaliyetinin bir parçasıdır. yakayı ele verince de, yargılanırken, kendini kurtarmaktan çok doktrinini yaymağa çalışır. korkutma ve sonunda şiddete başvurma, kazanç peşinde koşan bir toplumun veya fesatçı gruplar arasındaki çatışmanın aşırı bir tezahürü olsa da mantıki bir neticesidir. terörizm, fertlerden çok sosyal gruplar ve güçler arasındaki mücadelede bir kavga metodudur. her içtimaî düzende görülebilir. terör sahnesinde boy gösterenler terörün ister failleri ister kurbanları olsunlar sosyal grupların veya hükümet sistemlerinin temsilcisidirler.

5

şiddetin ve cana kıymanın amacı ne maddî bir kazançtır ne de hücuma uğrayan kimseleri yıldırmak; toplumun veya hükümetin dikkatini geniş ölçüde bir çatışmanın kaçınılmaz olduğuna çekmektir. gizlilik içinde bir veya bir kaç kişi tarafından girişilen tedhiş eylemi yığınların girişeceği tedhiş eyleminin ne kadar müthiş olacağını ihtar eden bir işarettir. umumiyetle başka propaganda metodlarının susturulduğu yerlerde terörizme başvurulur. terörizme başvuran yalnız siyasî örgütler ve partiler değildir. iktidarın el değiştirmesini amaçlayan başka mahiyette topluluklar da teröre baş vurabilir ve bunun için örgütlenebilir (söz konusu olan iktidar mahiyet bakımından geniş ölçüde değişebilir. mesela: bir milletin başka bir millet üzerindeki hâkimiyeti yahut ekonomik bir sınıfın başka bir sınıf üzerindeki baskısı, taban tabana zıt iki hükümet sistemini savunanlar arasındaki çatışma gibi haller de terörizme yol açabilir. metod olarak terörizmin özelliği şu: terörizm yalnız iktidardaki hükümete yahut hâkim millete değil, halk yığınlarına da, yerleşmiş düzenin sağlam ve yıkılmaz olmadığını göstermeğe çalışır. terörcü eylemin propaganda değeri terörist stratejide ana hedeflerden biridir. terör doğrudan doğruya hedef aldığı çevrelerin dışında geniş bir tepki uyandıramazsa sosyal çatışma alanında etkili bir silah olamaz. terörist faaliyetin mantığı, terörist eylemin gerçek mahiyeti anlaşılmadan kavranamaz.

cemil meriç ve bir facianın hikayesinden…

bugün kü yaşadığımız eylemlerin mahiyetini göremeyen bireyler, devletin uzun soluklu doktrinlerinin kitlesel şiddetine maruz kalmış olan bizleriz. uyanık olmamız, kişisel farkındalığımız ve gelişimimiz ile ilintilidir. tek düşüncemiz ise apış aramız ve ruhsal kandırılmışlığımızdır.

Günaydın.

bakış açısı

Reklamlar
This entry was posted by LiberterKedi.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

halkkonseri

Düşü gerçeğe çevirmenin kavgasını veriyoruz.

yedinci kapı

searching.........

BİRTAKIM YAZILAR

''Okumadığın gün karanlıktasın.''

Onur Özbulut

Sağlık, Eğitim, Danışma

Gizem Dolu

Gizem Sir Bilim Tarih Teknoloji Efsaneler Olaylar Hikayeler Belgeseller.........

KAPANDI

Blog Kapandı

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

kubur fanzin

genel olmayan kültür

Anticopyright-tr Blog

Just another WordPress.com weblog

Bataklik - Dip Kültür

masumiyetini kaybetmiş davranışlar üzerine…

Ahmet Tulgar

hayatın yazılı hali

Fanzin

spotlar, show dünyası ve disko topları!

AYDAN ATLAYAN KEDİ

Eğer bir başkasını daha iyi tanıyor olsaydım, kendimden söz etmezdim THOREAU

mitikimgelem

"Mit" dediğin başlanmış, ama henüz sonu getirilmemiş bir sözdür. Roland Barthes

modarzu

moda makyaj ve kadın

sammssara

Just another WordPress.com site

LiberterKedi'nin Güncesi

tarih aptalların tahakkümünde.

%d blogcu bunu beğendi: